divadlo Petra Bezruče
měsíční zpravodaj v pdf
Martin Františák / Nevěsta
v rámci projektu 7 statečných na jedné ose

7 statečných na jedné ose II.
7 statečných na jedné ose II. 

fotografie ze zájezdu do Ústí nad Labem

Kateřina KrejčíTomáš Dastlík, Zuzana MildeováTomáš Dastlík, Tereza Vilišová
Scénické čtení v Ústí nad Labem
Scénické čtení v Ústí nad Labem
Scénické čtení v Ústí nad Labem
Scénické čtení v Ústí nad Labem
Scénické čtení v Ústí nad Labem
Scénické čtení v Ústí nad Labem
Vladimír Čepek, Kateřina KrejčíJan Vápeník, Tomáš KrejčíVladimír Čepek, Přemysl Bureš
Tomáš Dastlík, Přemysl Bureš, Tomáš KrejčíTomáš dastlík, Jan PlouharJan Plouhar, Vladimír Čepek

Scénické čtení v Ústí nad Labem
Scénické čtení v Ústí nad Labem 
Scénické čtení v Ústí nad LabemScénické čtení v Ústí nad LabemScénické čtení v Ústí nad Labem
Scénické čtení v Ústí nad LabemScénické čtení v Ústí nad LabemScénické čtení v Ústí nad Labem
Scénické čtení v Ústí nad LabemScénické čtení v Ústí nad LabemScénické čtení v Ústí nad Labem
Scénické čtení v Ústí nad LabemScénické čtení v Ústí nad LabemLeoš Noha, Tomáš Krejčí
Scénické čtení v Ústí nad LabemScénické čtení v Ústí nad LabemScénické čtení v Ústí nad Labem
Scénické čtení v Ústí nad LabemScénické čtení v Ústí nad LabemScénické čtení v Ústí nad Labem
Scénické čtení v Ústí nad LabemScénické čtení v Ústí nad LabemGóóóóól!
Scénické čtení v Ústí nad LabemScénické čtení v Ústí nad LabemScénické čtení v Ústí nad Labem
Scénické čtení v Ústí nad Labem
Scénické čtení v Ústí nad Labem
Scénické čtení v Ústí nad Labem
Scénické čtení v Ústí nad Labem
Ostrava ÚstíNataša Gáčová, Sylvie Krupanská, Teraza VilišováFilip Nuckolls
Scénické čtení v Ústí nad LabemScénické čtení v Ústí nad LabemScénické čtení v Ústí nad Labem
Tereza Vilišová, Tomáš DastlíkScénické čtení v Ústí nad LabemTomáš Dastlík, Kateřina Krejčí
Scénické čtení v Ústí nad LabemJan Jankovský, Leoš Noha, Tereza HofováScénické čtení v Ústí nad Labem
Scénické čtení v Ústí nad LabemScénické čtení v Ústí nad LabemScénické čtení v Ústí nad Labem
Sylvie KrupanskáScénické čtení v Ústí nad LabemNataša Gáčová
Tereza Vilišová, Tereza HofováScénické čtení v Ústí nad LabemKryštof Rímský
Sylvie KrupanskáLukáš MelníkZuzana Mildeová


Váha života a úcta k člověku se už dávno vytratily. Odkvétající třešně se zbarvují krví. Romantika vesnice končí spolu s posledním výstřelem do králíkárny...

Nevěsta je příběh nepojmenované a zároveň kdekoli a kdykoli zjevitelné moravské vesnice. Realismus pokřivených vztahů současnosti se prolíná s dávnými křivdami zahalenými do snových retrospektivních momentů. Fabule je inspirována nalezenými deníky Anny Javorkové, která se svou matkou přivandrovala do kraje, kde jim nic nepatřilo. Vlastnictví je jedním z mnoha motivů hry. Všichni pro sebe chtějí urvat co nejvíc a na hromadě majetku se teprve snaží marně budovat svůj domov, svá místa, kde by cítili respekt a zároveň svobodu. Ten, komu stačí hliníkové příbory, páchne divností.

„Má nová hra se jmenuje Nevěsta a má dva plány. První vychází z deníků slepé paní, která žila se svou matkou na horské samotě a skoro celý život snila o své mamince. Ty deníky jsem prostudoval a našel oblouk dvou nevěst - kousek od toho je slovo "nevěstka" - za kterými v pusté krajině padesátých let chodili mužové a stala se tam jakási tragédie, která vedla k dalšímu zrození. Není to tolik "severské", neexponuji žádné znásilnění, ale snahu žen přežít v zemi nikoho. Vedle toho stojí plán dneška, s místními muži, kteří mají své oplocené autobazary, jezdí na kraj pro peníze, spekulují s exekutory, obchodují s chlebem a kuřecími prsy. Touží po domku těchto žen v roce 2008, aby z něj udělali obecní hájenku s posedem, protože takovu klubovnu vždycky chtěli. Ten plán dneška je velice panoptikální, prázdný, v tom je vtipný a snad i groteskní, ale sázím na to, že se oba plány doplňují. Ateismus, neženství a vedle toho ženství. Víra není abstraktní věc, je to jazyk paradoxů a v té vzniklé mezeře se něco děje. Takže to je možná cesta: Najít paradoxy dneška, mezi nimiž vzniká mezera, do které svítí světlo nebo fouká ledový vítr. Možná v tomto vzniká dramatické napětí. Nebaví mě psaní pro psaní, kde autor dokazuje, jak umí být košatý a bohatý v jazyce a v úchylných motivacích postav.“ Z rozhovoru Jednou nohou z města ven - 2. část, který s Martinem Františákem pro Rozrazilonline.cz vedl Martin Bernátek


www.bezruci.cz