divadlo Petra Bezruče
měsíční zpravodaj v pdf
Ben Elton / Popcorn
Černá komedie "tarantinovského" ražení jen pro silnější povahy a na vlastní nebezpečí.  / Střet hollywoodské fikce a filmového násilí s neméně drsnou realitou.  / Umělci versus stát.  / Mor na ta naše média!  / Svérázná návštěva nejvěrnějších fanoušků u oscarového režiséra.  / Ať krev stříká, jen to lítá!  / Nová inscenace od tvůrců úspěšného Trainspottingu!

Překlad Ondřej Formánek / Režie Valeria Schulczová / Režijní koncepce Tomáš Svoboda / Dramaturgie Tomáš Svoboda / Scéna Jan Štěpánek / Kostýmy Kamila Polívková / Hudba Karel Albrecht
premiéra 15. října 2004 / derniéra 10. května 2006

Popcorn
Foto: Hana Pokorná
Popcorn 

Popcorn
Popcorn
Popcorn
Popcorn
Popcorn


Popcorn burcuje proti moci médií

Divadelní společnost Petra Bezruče uvedla 15. října českou premiéru hry Bena Eltona v režijním provedení tandemu Valerie Schulzová a Tomáš Svoboda. Scénu navrhl Jan Štěpánek, kostýmy Kamila Polívková, hudbu kinscenaci vytvořil Karel Albrecht. Žijeme ve světě, jehož podobu stále více utvářejí média. Vidíme v televizi válku v přímém přenosu, některé televizní stanice přinášejí záběry z poprav rukojmích teroristů, filmy zobrazující násilí v příliš brutální podobě se sice v televizi promítají po dvaadvacáté hodině, v kinosálech však i během dne. Lidé svoji identitu vytvářejí pod vlivem reklamy, která všechna komerční média živí. Rozhodujícím prvkem pro prosperitu médií se tak stává sledovanost, čtenost, návštěvnost. A jako v začarovaném kruhu právě o těchto ukazatelích rozhoduje množství zpráv o násilí, množství a intenzita obrazů brutality. Snaha ukázat na naléhavost řešit tento problém lidstva je tématem hry Bena Eltona Popcorn. Inscenační tým zvolil podobu jevištního komiksu. Módní literární žánr je zde šťastným způsobem převeden na jeviště. Před očima diváků se rozvíjí děj, jehož zápletka je sice velmi jednoduchá ( tvůrce filmů plných násilí dostane Oscara, vzápětí je ve svém bytě přepaden partnerskou dvojicí chlapce a dívky, kteří se sami nazývají vrahy z hypermarketu a tvrdí, že jsou produktem samotného režiséra). Ve druhém plánu je soukromý život filmového tvůrce, který se právě rozvádí se svou manželkou. Hra končí překvapivým závěrem, ukazujícím na moc médií.

Řeč jednotlivých postav je plná vulgarismů, jednání a činy připomínají psychopatickou brutalitu. Představení běží ve strhujícím tempu, jeden překvapivý režijní nápad stíhá druhý a herci podávají vrcholné výkony. Samé superlativy zasluhuje zejména výkon Lucie Žáčkové v roli milé mladého vraha Wayneho. Stejně vrcholný výkon podává Jan Plouhar, ztělesňující Wayneho. Další skvělou hereckou kreaci předvádějí Daniel Zaoral v roli filmového režiséra Bruceho, posedlého světem japonských samurajů, a jeho ženu Farrah ztělesňující Alena Sasínová-Polarczyk. Ve výčtu výborných výkonů pak nelze zapomenout ani na Markétu Harokovou v roli pornohvězdy Brooke, na Kristýnu Kociánovou v roli Velvet, dcery Bruceho a Farrah, a na Tomáše Dastlíka, který vytvořil postavu Bruceho manažera a asistenta Karla. V epizodních rolích se úspěšně představili Pavel Johančík a Ivana Stejskalová.

Snaha umělců nastavovat zrcadlo projevům ohrožujícím lidstvo se táhne dějinami umění jako červená nit. Mnozí svým dílem přispěli k aktivitě sil, které se postavily zlu. Inscenace hry Popcorn v provedení ostravských "Bezručů" patří mezi taková díla.

Ladislav Vrchovský, Deník, 18.10.2004


PopcornPopcornPopcorn


Popcorn chutná i s vymytými mozky

Divadlo Petra Bezruče v Ostravě uvádí další hru natvrdo, s první reprízou si trouflo na festival. Jenom dobré divadlo si dovolí uvést pověrami prokletou první reprízu hned na festivalu, a ne ledajakém - rovnou na královéhradeckém Čekání na Václava, prestižní měsíční přehlídce malých scén.

Takovou odvahu nepostrádá ostravské Divadlo Petra Bezruče s Popcornem uvedeným v české premiéře 15. října a na zmíněném festivalu o čtyři dny později. A jenom divadlo se smyslem pro pořádnou dávku černého humoru si dovolí k inscenaci hry Ben Eltona v režii Valerie Schulczové vydat program, v němž kromě základních údajů o autorském týmu inscenace jsou všechny komiksové dialogy a informace o tématu - v řízné japonštině. (Schulczová je vyhnankyně z brněnského HaDivadla, kde ji usedlá avantgarda 70. let neunesla jako šéfku souboru, protože se rozhodla podniknout razantní personální obměnu.)

Důvtipnému divákovi, a to jsou v Ostravě skoro všichni mladí, pro které Divadlo Petra Bezruče hraje především, takové informace písmem typu "rozsypaný čaj" ovšem postačí. Jakýmsi komiksem je totiž i popcornový příběh na jevišti. Ujišťuji, že se v něm mluví téměř výhradně česky. Jeho výchozí zápletku obstará japonský režisér Bruce de la Mitri (Daniel Zaoral). Ten za jeden ze série akčních trháků s obrazy přestřelek, jejichž výsledkem jsou v lepším případě jen mozky vystřelené z hlavy a rozstříknuté po zdech, přebírá Oscara.

Do jeho budoáru, v němž si k milostnému dobrodružství prostře lůžko i další malebná zákoutí pro spočinutí v klínu jinak cudné pornohvězdy Brooke (Markéta Haroková), se ovšem vpáčí dva úplně vypatlaní zabijáci ze supermarketu Wayne a Scout (Jan Plouhar, Lucie Žáčková). Později jako bájná loď vpluje i Bruceho podváděná manželka Farrah (Alena Sasínová-Polarczyk) s půvabně naivňoučkou a provokativně vyspělou dceruškou Velvet (Kristýna Kociánová)...

Prostředí jako stvořené pro zabijáky a jejich oběti. Když Farrah zakotví, aby némlich v té chvíli definitivně vyřešila dělení majetku po rozvodu, který je na spadnutí, kulka již ubezdušila Bruceho producenta Karla. Je zaděláno na pěknou šlamastiku, protože oba mladiství vrahouni vychovaní de la Mitriho výživnými a opravdu nepřekonatelnými filmovými díly, se rozhodli proslavit se i mediálně. Byť neslavně. To není úděl jen mnoha podobně přímočarých politiků ve světě i u nás ...

Popcorn má mnoho společných rysů s mnohem závažnější hrou Jako naprostý šílenci Williama Mastrosimoneho (Pardubice, Národní divadlo Praha aj.). Jeho zařazení do repertoáru jednoho z nejlepších současných českých divadel je oprávněné. Píšu takové věty s podivením nad tím, že z nepochopitelných důvodů, a tak trochu proti faktu, že Ostrava disponuje nejvyváženější, a jednoznačně kvalitní divadelní sítí v Čechách, na Moravě a ve Slezsku, dusí Divadlo Petra Bezruče vytrvale, a již téměř záhubně, ostravský magistrát.

Popcorn je inscenací z rodu tvrdých obrazů současného světa. Slova tam padají nevybíravá, jako je nevybíravé reálné žití v něm, přinejmenším bez někdejších ověřených sociálních programů, s náhražkami vedoucími k definitivnímu vymytí mozků. Nic na tom nemění komiksový černý humor ani fakt, že nakonec všichni hrdinové skončí živí a zdraví v družném soužití u bufeťáckého pultu s kornoutem popcornu v ruce.

Jiří P. Kříž, Právo, 21.10.2004


PopcornPopcornPopcorn
PopcornPopcornPopcorn


zdravim.
chtela bych vam podekovat,za vcerejsi predstaveni popcornu a trainsp. v hk. a taky za to ze vubec jste a ze jeste existuje nejaky divadlo, ktery se neboji sahnout na dno nasi spolecnosti a nastavit nam vsem tak zrcadlo a ktery dokaze cloveka zvednout ze zidle (v pozitivnim smyslu slova:)jen tak dal. nebojte se experimentovat a prinaset tak do tohodle trouchnivejiciho divadelnictvi svezi vitr a nejenom recyklovat vycpele zavedene klasiky.preji vydarenou sezonu, dobry cuch na kvalitni tituly a napadite rezisery.

p.s. plouhar a zackova to zvladli skvele.tak jen vic zajezdu, ova je preci jenom trochu z ruky, ikdyz strasne fajne mesto.

paja


dobrá hra z dnešních časů a o problému dneška. Hodně zajímavý konec, podle mě to znamenalo parafrázi celé hry, jako ukončení jednoho dne natáčení brutálního filmu. Není-li tomu tak, tak mi, prosím, napište.

Mr. Cake Buchet


www.bezruci.cz