Taťka střílí góly
{ komedie s mrtvolami } kopaná, sekaná; fotbal, masakr / časy kdy fotbal a pivo znamenají opravdové hodnoty / vystřízlivění ze snu noci svatojánské / krvavý taneček mezi plastovými kelímky a brankami na bazalech
autor jiří pokorný
režie
martin františák
dramaturgie
marta ljubková
scéna
jan štěpánek
kostýmy
jana preková
hudba
david smečka
hrají
jenda
norbert lichý / mirek
lukáš melník / renata
markéta haroková / bláža
zdena przebindová / slávek
dušan urban / dušan
jan vápeník / broněk
tomáš krejčí / veleborský
tomáš dastlík
premiéra 27. listopadu 2009
derniéra 7. června 2010
délka 1 hod. 15 min
Hra Taťka střílí góly byla uvedena zatím jednou, v autorově režii, v rámci české sezóny, během níž Činoherní studio v Ústí nad Labem inscenovalo zásadně nové domácí hry. Jiří Pokorný už tehdy nebyl uměleckým šéfem divadla (tuto funkci po něm převzal režisér David Czesany), v tomto roce se tu ale stal nejhranějším autorem: kromě Taťky v Ústí uvedli i jeho text Odpočívej v pokoji a Plechovku. „Sportovní tragédie“ měla premiéru 22. ledna 1999, scénu vytvořil Petr B. Novák, kostýmy Zuzana Krejzková a hudbu kapela Happy, již tvořili tehdejší členové souboru. Roli Jendy hrál Zbyněk Roubal, ústecký technikář, kterému se podařilo vytvořit taťku přirozeného, autentického, ve své prostotě a přímočarosti strhujícího. V roli Blaženy se do Činoherního studia po letech vrátila Marie Spurná. V zápětí po premiéře se objevilo množství recenzí: hra byla označena za první český neonaturalistický divadelní text, první českou coolness, antihrdinské či antiromantické krimi. Přijetí bylo rozporuplné, ale většina recenzí ocenila zejména text ? přesto se drama nedočkalo další inscenace v jiném divadle. Až do teď. Jiří Pokorný o hře tehdy prohlásil: „Je to asi český příspěvek moravského autora k evropské vlně celosvětové naštvanosti a lásky.“ Na otázku, zda se obává divácké reakce, odpověděl: „Pilot přistávajícího letounu také nepřemýšlí, jestli budou pasažéři nadávat, když se to nepodaří.“