
otec
černá komedie o důležitých věcech / jeden otec, jedna dcera a mnoho nezodpovězených otázek / milá zlatá, přestaň mi laskavě všechno tisíckrát opakovat / jak bych mohl zapomenout / proč musíš vždycky všechno tak komplikovat?
autor florian zeller
překlad
michal zahálka
režie
jan holec
dramaturgie
peter galdík
scéna a kostýmy
pavla kamanová
hudba
nikos engonidis
hrají
andré
norbert lichý / anne
markéta haroková / pierre
lukáš melník / laura
barbora křupková / muž
jáchym kučera / žena
magdaléna holcová
premiéra 26. května 2023
délka 1 hodina a 20 minut (bez přestávky)
partnerem inscenace jsou pánské obleky BANDI
Norbert Lichý v inscenaci Zellerovy hry Otec poskytuje divákům mimořádně silný emocionální zážitek
V případě Norberta Lichého by se opravdu těžko hledal vhodnější text vycházející vstříc jeho obrovskému rejstříku interpretačních schopností. A Lichý v roli Andrého na jevišti opět exceluje. Jeho role je fyzicky i psychicky nesmírně náročná. Je po celou dobu představení hraného bez přestávky na jevišti. S mírnou nadsázkou lze říci, že je tak skvělý, až se na to nedá dívat. Ano, vnímavý člověk v hledišti zažívá tak silné emoce, že místy skloní hlavu, aby neviděl to obrovské utrpění, který André prochází.
Ladislav Vrchovský / 27.5.2023
Čerstvé květnové divadelní premiéry: Norbert Lichý bojuje s demencí
Inspirace stejnojmenným oscarovým filmem z roku 2020 se nedá přehlédnout. Z toho důvodu nutno ocenit přístup Lichého, jenž Andrého pojal s větší nadsázkou než jeho protějšek Anthony Hopkins. Skutečnosti určitě dopomáhá i divadelní médium. Herec totiž dokáže přirozeně vycítit příchod smíchu ze strany diváctva. V důsledku se nebojí využít možnosti vyřčení repliky sarkastickým tónem – například když Anne vyčítá, že neustále na něco zapomíná. Lichý se zároveň nepokouší o vytvoření politováníhodné postavy. Jeho André je otravný a příliš sebevědomý. V momentě, kdy se poprvé setká s Laurou (Barbora Křupková), stojí vzpřímeně s vypnutou hrudí, u čehož ji zahrnuje komplimenty, a později ji vyzve k tanci waltzu. Zkrátka se snaží o navrácení starého šarmu. O to smutněji působí závěrečná scéna...
Otec je černá komedie o těžké nemoci starého muže
Hra Otec je sevřená, bez zbytečného slova, soustředěná kolem ústřední postavy, která takřka neopustí jeviště. Její postupnou proměnu z nepříjemného suveréna v politováníhodnou trosku ztělesnil Norbert Lichý s takovým mistrovstvím, tak přesvědčivě a sugestivně, že je to až neuvěřitelné. Režisér Jan Holec spolu s ním a ostatními herci vytvořili nezapomenutelnou inscenaci.