hamlet
to be, or not to be? / příběh o podlosti lidstva a touze po obnově morálního řádu / svět převrátil se vzhůru nohama / a napravit ho budu muset já / jak dlouho leží člověk, než shnije? / a dál už zbývá jen ticho
autor william shakespeare
překlad
jiří josek
režie a úprava
dodo gombár
dramaturgie
tereza agelová
scéna a kostýmy
hana kelar knotková
hudba
jakub krajíček
pohybová spolupráce
adam mašura
jazyková spolupráce
eva spoustová
hrají
hamlet
josef trojan / claudius
ondřej brett / gertruda
markéta haroková / polonius
lukáš melník / laertes
robert finta, jáchym kučera / ofelie
naďa melková / horacio
vít hofmann
premiéra 22. září 2023
délka 2 hodiny a 40 minut (včetně přestávky)
upozorňujeme diváky, že se ve hře objevují tabákové výrobky
partnerem inscenace jsou pánské obleky BANDI
Gombárův Hamlet v Divadle Petra Bezruče velmi silně varuje před lhostejností vůči zlu
Gombár vede herce k výrazně expresívnímu projevu, plnému místy až brutální agresivity. A opět jde o další z mnoha sdělení. (…) Vynikající herecké výkony odvádějí Josef Trojan v titulní roli Hamleta a Ondřej Brett v roli bratrovraha Claudia. (…) Trojanův projev je typickým projevem dnešních dvacetiletých, dnešních Hamletů, kteří mají v rukou budoucnost našeho světa. Je přímočarý, zcela upřímný, odhodlaný smést ze světa všechny nepravosti. (…) Hamlet v Divadle Petra Bezruče diváky nepohladí, ale naopak silně znepokojí. A ještě silněji varuje před sebemenší lhostejností ke všemu zlému. Přestože vnímavý divák zažije v průběhu představení mnoho okamžiků, které bolí, odměnilo publikum na premiéře herce jedním z nejdelších potlesků ve stoje za posledních několik let.
Ladislav Vrchovský / 23.9.2023
Hamlet jako paralela dnešní rozkolísané a zkorumpované doby
Převedení Shakespearovy básnické mluvy do dnešních dialogů vneslo do hry aktuálnost a naléhavost, rozkolísanost i hrubost blízkou zkušenosti diváka. To se projevuje i v činech, kdy původní bodnutí rapíru a šermířské souboje jsou sraženy do utlučení ležícího soupeře nebo rvačku s noži. (…) Režisér Dodo Gombár vytvořili aktuální a expresivní inscenaci, blízkou bezprostřední zkušenosti především mladého diváka, inscenaci, která je paralelou k rozkolísanosti, nejistotě a zkaženosti současné doby. Tragický osud Hamleta i jeho souputníků k nám proto s naléhavostí promlouvá i dnes.
splitting recenze Hamlet v divadle Petra Bezruče
Musím zmínit dva herecké výkony, které (aspoň pro mě) dominují představení, a to je Ondřej Brett v roli Claudia a Josef Trojan v hlavní titulní roli. Tyto dva výkony jsou vrcholné. (Ladislav Vrchovský) Divák může být překvapený, že nedostane nějakého patetického Hamleta brodícího se v neuchopenu, což si myslím, že je základ pro to, aby Hamlet sám o sobě mohl fungovat. Plus to, že je Dodo Gombár schopný najít i v takovýchto textech poměrně nutnou dávku humoru, je velmi dobře. (David Vyhnánek)
Být i nebýt, to je oč Pepovi běží aneb Hamlet v DPB
Mezi všemi herci však značně vyčnívá zmíněný protagonista. Postavě oddaného syna a idealistického mstitele propůjčuje svůj komický talent, kterým dodává Hamletově povaze sympatie až nad rámec toho, jak se jeví v samotném dramatu. Zároveň ale exceluje i ve vážných scénách a s hrdinovými slovy zachází patřičně procítěným způsobem. Divák může v této Trojanově roli zatím nejlépe sledovat herecký posun, kterým mladý umělec v DPB od svých filmových rolí prošel.